سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز عامل دوستی است : خوش خویی، ملایمت نیکو و فروتنی . [امام علی علیه السلام]
تصویر موسیقی پاپ ایران فاجعه آمیز است

موسیقی پاپ ایران فاجعه آمیز است

جام جم نوا: آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران شرایط فعلی موسیقی پاپ ایران را فاجعه آمیز توصیف کرد و برخی معضلات این عرصه را برشمرد.

فریدون خشنود با بیان اینکه انتشار آلبوم «غزل عاشورا 2» به محرم و صفر سال آینده موکول شده است، توضیح داد: بعد از انتشار آلبوم «غزل عاشورا» که محرم و صفر سال گذشته به آهنگسازی و تنظیم من و خوانندگی محمد حشمتی منتشر شد مخاطبان استقبال خوبی از این اثر نشان دادند و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم محرم و صفر امسال نسبت به انتشار آلبوم «غزل عاشورا 2» اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه خواننده آلبوم شماره دو هم محمد حشمتی خواهد بود، ادامه داد: به دلیل مشغله ای که در حوزه موسیقی داشتیم و این کار هم به شدت پروژه سنگینی بود و ما هم روی آن وسواس داشتیم بود، تصمیم گرفتیم وقت بیشتری برای تولید این اثر موسیقایی صرف کنیم و آلبوم در محرم و صفر سال آینده منتشر شود.

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران با اشاره به تازه ترین فعالیت‌های موسیقایی خود گفت: به تازگی کار تهیه، تولید و تنظیم یک آلبوم جدید و متفاوت را به پایان رسانده ام که بعد از پایان ماه صفر وارد بازار موسیقی می شود. این آلبوم «زندگی یه انتخابه» نام دارد که خواننده آن محمد حشمتی است و برگرفته از اشعار بسیار ارزشمندی از شاعرانی چون احمد شاملو، محمد مشفق کاشانی، محمد صالح اعلا و علیرضا قزوه است که فکر می کنم آلبوم بسیار زیبا و متفاوتی از آب درآمده است.

نرم افزارهای ارزان جای موسیقی واقعی را گرفته است

خشنود در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از شرایط این روزهای موسیقی پاپ ایران تصریح کرد: متاسفانه جریان موسیقی پاپ فاجعه آمیزتر از آن چیزی است که تصور می کنیم چرا که به حدی موسیقی الکترونیک و نرم افزارهای دو یا سه هزار تومانی افکتیو موسیقی زیاد شده که هر کسی به خود اجازه می دهد از آنها استفاده کند و بعد خود را به نام خواننده موسیقی پاپ معرفی کند؛ خواننده ای که فارغ از ملودی های بی کیفیت آثارش در حوزه شعر و ترانه هم آثاری بی سر و ته دارند.

این هنرمند بیان کرد: باز هم باعث تاسف است که بگویم که برخی از افراد غیر از ترانه سرایانی که ما از قدیم آنها را می شناسیم، در این سال‌ها به شیوه ای قارچ گونه می آیند و غم و غصه های شب گذشته خود را صبحی که از خواب بیدار می شوند به عنوان ترانه مطرح می کنند و سر آخر هم به خورد مردم مظلوم می دهند؛ گویی ساده گویی و ساده انگاری تبدیل به یک عادت میان هنرمندان جوان عرصه موسیقی پاپ شده است.

مردم هنوز قطعات خواننده‌های قدیمی را دوست دارند

وی افزود: اگر کمی دقت نظر داشته باشیم، خواهیم دید به دلیل همین فضای نامطلوب و غیر استانداری که در حوزه موسیقی وجود دارد هنوز در اتومبیل ها این موسیقی های قدیمی است که شنیده می شود یعنی چه بخواهیم و چه نخواهیم ما هنوز نتوانسته ایم جایگزینی برای این آهنگ های قدیمی پیدا کنیم. البته ممکن است در این بین اثری باشد که توسط خواننده ای جدید تولید شده باشد و مردم هم از آن استقبال کرده باشند اما این آثار به قدری کم تعداد هستند که واقعا نمی توان روی آنها حساب باز کرد. شما حتی می توانید به کودکان هم توجه کنید که اگر بخواهند تقلیدی از ملودی یک اثر موسیقایی داشته باشند این ملودی اثری قدیمی است که فلان خواننده قدیمی آن را خوانده است.

آهنگساز چندین آلبوم موسیقایی در ادامه انتقادهای خود نسبت به شرایط این روزهای موسیقی پاپ گفت: بدتر از همه اینها روی صحنه های اجرای زنده موسیقی پاپ نیز فاجعه ای بس عمیق تر در حال رخ دادن است و ما طی این سال‌ها خوانندگانی را دیده ایم که بدون اینکه تماشاگر متوجه ماجرا شود ریتم های مورد نظر خود را روی سیستم های نرم افزاری خود پیاده می کنند و با وجود ارکستر و نوازنده روی استیج لب خوانی می کنند و این تماشاگران بی نوا هستند که برای فلان خواننده خود را هلاک می کنند. به نظرم بهتر است جوانان را فریب ندهیم آنها انسان هایی بی گناه هستد که برای تخلیه انرژی و هیجان موسیقایی خود به شما خوانندگان پاپ مراجعه کرده اند.

صداقت در اجراهای زنده پاپ رو به کم شدن است

خشنود تصریح کرد: در خارج از ایران وقتی خواننده ای در صحنه اجرای زنده فالش می خواند او را به دادگاه می کشانند که چرا فالش خوانده است اما در فاجعه موسیقی پاپ ایران نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه روز به روز فضا به سمتی می رود که اجرای زنده و صداقت در رفتار هنری در حال نابودی است ضمن اینکه به قدری صدای دوستان خواننده به دلیل استفاده از نرم افزارهای مختلف شبیه هم شده که واقعا نمی توانیم در بعضی موارد تفکیکی را قائل شویم در صورتی که در کشور ترکیه بیش از 7 تا 8 هزار خواننده وجود دارند که در اجرای زنده بدون استفاده از پلی بک و نرم افزارها مختلف برای مخاطب خود سنگ تمام می گذارند و حالا این ما هستیم که فاجعه آمیزترین موسیقی پاپ را به وجود آورده ایم.
وی با تشکر از هنرمندانی که در عرصه موسیقی سنتی فعالیت می کنند، بیان کرد: خوشبختانه از سویی که موسیقی پاپ به قهقرا کشیده شده است اما این موسیقی سنتی ماست که در این سالها روند رو به رشدی را طی کرده اند و اتفاقات خوبی را در این عرصه رقم زده اند. من امیدوارم هرچه زودتر جایگاه، صنف و یا انجمنی هرچه زودتر تشکیل شود که بتوان موسیقی پاپ را از این شرایطی که هست نجات داد.(مهر)


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط mehdi 93/12/11:: 9:58 عصر     |     () نظر